torsdag 13. april 2023

Jeg håper du er død av Mina Edvardsen

 "Du var den eneste av oss jeg var sikker på at det skulle gå bra med. Den eneste av søsknene jeg aldri bekymret meg for. Jeg trodde du skulle lande på beina, siden du var så snill. Det er rart at den egenskapen som dukker først opp i hodet mitt når jeg skal beskrive deg, er den det er vanskeligst for folk å tro at du hadde" (Edvardsen, 2022, s. 14)



I denne boken møter vi en storesøster som sørger over sin døde bror. Problemet er at broren var en konvertitt til Islam som reise til Syria for å kjempe for IS. Den er basert på en sann historie og forfatteren bruker et pseudonym (som betyr at hun skriver under falskt navn for å beskytte sin identitet). Boken er kort og lettlest og forfatteren forsøker å forklare hvorfor broren endte opp med å reise til Syria. 

De to søsknene kommer fra ustabile familieforhold og ble ikke kjent før hun var 16 år. Hun var adoptert bort etter en oppvekst i fosterhjem, mens lillebror bor sammen med deres biologiske mor. De har likevel et ganske nært forhold og er glade i hverandre. Hun har klart å stable et vanlig familieliv på beina til tross for en vanskelig oppvekst og hun merker at broren gradvis forandrer seg. Hun lar han skli ut av livet og sliter i ettertid med dårlig samvittighet for at hun ikke gjorde mer for å forstå hva som skjedde med broren. Når han først er død er det også mye skam i være broren til "han som døde i Syria". 

Dette er en kort og lettlest bok om en dysfunksjonell familie i krise.

Jeg leste boken i bibliotek-appen Bookbites. Hvis du er elev i vgs kan du logge på med Feide. Du kan også logge på med lånekort fra folkebiblioteket. 

Edvardsen, M. (2022). Jeg håper du er død. Vigmostad Bjørke. https://www.nb.no/search?           q=oaiid:"oai:nb.bibsys.no:999920192702502202"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar