torsdag 20. april 2023

Kvit, norsk mann av Brynjulf Jung Tjønn

  

Bildet er hentet her

«Kva vil du bli

 Når du blir stor?

Eg vil bli

Èin kvit, norsk mann»

(Tjønn, 2022)


Denne diktsamlingen traff meg som en knyttneve i magen. Ikke fordi den bruker store ord og maler i dramatiske bilder. Heller motsatt; det var den lavmælte stilen, sårheten og inderligheten jeg ble fanget av. Forfatteren beskriver sin oppvekst som utenlandsadoptert i en bygd i Norge til sitt urbane byliv som voksen. Han skriver om forventningene om å ta over hjemgården, om følelsen av annerledeshet og å ikke passe inn. 

«Men nokon

Må ta til takke

Med eit gjenbruksbarn

Eit annenrangs barn

Eit barn som ingen eigentleg

Ville ha

Eit barn som var til overs»

(Tjønn 2022)

Etter min mening bør denne diktsamlingen være obligatorisk lesing for alle oss som daglig omgir oss med mennesker i jobben vår, og det er mange. Selv føler jeg et særlig ansvar overfor ungdom i min jobb. De trenger å bli møtt med aksept og respekt for hvem de er, og ved å lese for eksempel denne diktsamlingen kan man bli bittelitt klokere i sine menneskemøter.

Anbefales varmt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar