fredag 18. mars 2022

Nordriket av Lars Petter Sveen

 

"kva driv far din på med" spør obertsløytnanten.
"Han har ein kraft i seg", seier eg.
"Ei kraft?" 
"Du vil ikkje forstå."
"Prøv å forklare."
"Han har ei kraft som gjer at han snakkar med dei daude, han trur det er ei kraft frå Gud."Oberstløytnanten smiler. "Seier du at far din er galen?" (Sveen, 2020, s. 133).



Dette er en historie om hvordan krigen endrer mennesket og om hvordan vår virklighetsoppfatningen styres av følelser og innlærte holdninger. Hvem er egentlig den onde i en krig? Sveen legger historien til Nordriket, et slags Norge vil jeg tro,  men inspirasjon til historien har han hentet fra Taliban og Afghanistan i følge flere intervjuer som ligger bak betalingsmurer og som jeg derfor ikke kan linke til:( Historien har mange moderne elementer (teknologi som geværer og helikopter) men i mitt hode dannet det seg et bilde av en langt enklere verden og det bildet var det vanskelig å bryte med når det plutselig dundret et helikopter gjennom luften. 

Her følger vi en konflikt og en opptrappende krig mellom "oss" de gode og "dem" de onde, men etterhvert så skjønner vi at vi kanskje er på feil lag... er vi egentlig de onde, eller? Det er en god del overtro og magiske innslag, så dette er bok som krever en konsentrert leser. 

Sveen har også hentet inspirasjon fra Gretha Thunbergs taler og blandet noe av dette inn i krigsherrenes propagandatale.  Et morsomt virkemiddel for dem som legger merke til det. Jeg hadde nok ikke oppdaget det om jeg ikke visste om det på forhånd. Boken er på nynorsk og hos oss har vi heldigvis alltid en liten gruppe elever som skjønner at det er smart å lese nynorsk jevnt og trutt for å skrive godt på eksamen. Så, løp og lån!


Sveen, L. P. (2020). Nordriket: Roman. Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar