torsdag 12. oktober 2023

Kall meg pakkis jeg vet du vil av Usman Chaudry

 



25. Teori og praksis

Ja, jeg tror på Gud                                Vil du diskutere politikk?

Og hans sendebud                                Er kun kvalifisert

Kjenner ingen barnebrud                      Til å gi et stygt blikk


Kan ha fire koner                                   Bærer stolt mellomnavnet                                    

Bare i teorien                                         Blir for langt

Kona kan bli vrien                                  Korter ned


Må i praksis                                            Verden er et sykt sted

Be fem om dagen                                   Alt jeg vil er å være i fred

Ber kun fredagen                                    leve i harmoni


                                                              Ta vare på trua

                                                              I hjerterota mi

                                                            (Chaudhry, 2023)


Psykologen og forfatteren av denne diktsamlingen bor i Lørenskog (vår hjemkommune) og det i seg selv gjorde meg nysgjerrig. Han skriver om sin reise fra gutt til ung mann i dagens flerkulturelle Norge. Diktene er såre, brutalt ærlige og formen (enderim) minner meg om slampoesi. 

Slik jeg tolker det så handler også diktsamlingen vel så mye om mannsrollen generelt, om hvor sammensatt den er og hva som egentlig er dagens ideal. Det synes jeg at forfatteren får fram på en glimrende måte. 

Denne lille (bokstavelig talt) diktsamlingen er vel verd din lesetid. Jeg selv føler at jeg har fått et lite blikk inn i både en mannsverden og en flerkulturell verden som jeg vet for lite om.

-Kristin-

Chaudhry, U. M. (2023). Kall meg pakkis, jeg vet du vil. ÆR forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar