torsdag 9. november 2023

Neiden 1970 av Ingeborg Arvola

 


 Denne forfatteren liker jeg veldig godt. Hun skriver fra Finnmark og hun skriver godt. Denne romanen er en lettlest, kort og overkommelig, selvbiografisk og sår. 

Jeg liker hvordan Ingeborg beskriver sin far, han er både fin og totalt utilstrekkelig. 

"I perioder bor jeg og faren min på Arvolaneset. Jeg heter Arvola fordi faren min heter Arvola. Jeg har en fetter der og om sommeren konkurrerer vi om hvem som kan tisse lengst. Det er som oftest han. Hvis tante klager på at vi tisser på blomstene, sier faren min at det er sånn vi måler hvor varm sommeren er" (Arvola 2023, s 25)

Arvola hadde et tett forhold til faren sin, og like mye som de var på fylla, som hun skriver, var de storforbrukere av naturen. Arvola er ikke fordømmende. Faren er skildret med både respekt og kjærlighet, men det betyr ikke at Arvola er uærlig. Men innimellom fyllekulene, tomflaskene, oppkastet og omsorgssvikten, er en og annen fantastisk naturopplevelse, også den gjerne akkompagnert med ei flaske øl.

Voksne Ingeborg tar også et oppgjør med faren sin, hun ønsker ikke at hennes egne barn skal oppleve bestefaren i alkoholisert tilstand. Det ender da med at han dør alene der oppe i Neiden mens Ingeborg og familien bor i Oslo. 

Jeg sammenligner denne lille perlen med romanen "Meg eier ingen" av Åsa Linderborg. I begge romanene skildres et varmt men utilstrekkelig far/datterforhold hvor farens alkoholisme er hovedproblemet.

Begge to anbefales varmt!

Arvola, I. (2023). Neiden 1970. Cappelen Damm. https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000020343

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar