onsdag 12. mai 2021

Hør her`a av Gulraiz Sharif

  "Jeg viser onkel et bilde av Siv Jensen. - Hun der er egentlig mora til Norge, hvis hun finner ut at du er her lenger enn du har lov til, hun kommer til å sende politimenn på deg, de kommer til å sparke deg i rompa og kaste deg på første fly til Islamabad (Sharif, 2020, s. 107).


Mahmoud og familien får besøke av onkelen fra Pakistan. Mahmoud får ansvaret for å vise frem hva Oslo har å by på. Vi følger han gjennom dagene i sommerferien hvor han skravler og småkjefter i øst og vest. Her er det ingen som slipper unna😊

"En gang pappa lapsa meg hardt i bakhodet etter en tur rundt Grorudvannet, også spurte han: "Oie, Mahmoud, fant du deg sjæl?" Jeg sa nei, as, ved en feiltagelse, fordi jeg hørte ikke ordentlig etter. Jeg lover deg, brur, han ba mora mi hente feiekost, også han sa: "Jeg kom ikke til Norge for at du skal gå rundt skogen og lete etter deg sjæl hele tida" (Sharif, 2020, s. 8)

 I  starten syns jeg det var litt mye promp og bæsj humor, men det blir man fort vant til og snart er du blitt skikkelig glad i Mahmoud.  Midt i alt tullet og humoren er det også viktige teamer som tas opp. Alle vet alt om alle, sladra går og det er viktig å holde seg innafor reglene for god oppførsel. Da blir det problemer når lillebror ikke passer helt inn. Jeg skal ikke røpe hva som skjer, det bør du lese selv.

En morsom bok om viktige saker  

Og til slutt må jeg si at jeg blir litt flau når han snakker om nordmenn som synes det er voldsomt stas at innvandrere skriver bøker, for her kunne han likegodt ha snakket om meg:
"Hør her`a! Grunnen til at jeg skriver denne boken er fordi norske nordmenn digger sånt. De elsker at en utlending, muligens litt undertrykket og uslepen diamant, sitter og skriver en bok eller to" (Sharif, 2020, s. 30). 

Sharif, G. (2020). Hør her’a! Cappelen Damm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar